nuffnag

Halaman

my xtvt

ana muslimah


wallpaper

Sabtu, 23 Mei 2009

Hari malas masak

SANTAI Lepak2.....

Hari ni kat rumah kakak kat Pasir gudang...biasa la, hujung minggu biasa duk kat sini. Kat sini dah macam kampung sefamily aku dah.Maklum orang dah x de mak bapak..(hik..hik..sedih tul!)
Seronok kat sini, banyak keje boleh buat. Maklum si kecik bujang aku tu ramai pengasuh kat sini. Aku pulak kadang2 tumpang2 masak, kadang2 tumpang2 makan je...hehe...
Pagi tadi balik aerobik, singgah kedai beli bahan nak wat kuih bakar. Kuih bakar lagi...hehe..maklum favorite hubby aku da....
Penat dari semalam tak hilang lagi...malam tadi gi poco-poco baru gi pasir gudang. Sampai PG dah kul 12.30mlm. Open blog dalam kul 1.15. Baru bukak laptop mata dah kelat semacam je...last2 tertido depan laptop.
Petang nanti ingat nak cari bahan untuk wat cheese tart lak. Esok wat,monday nak jamu kwn2 kat schol tu. Dapat resepi dari blog nina...ooo...best la nina ni pandai memasak n pandai cari duit..Ingat nanti nak ikut juga kelas nina wat kek,cupcake,tart n frozen food.....Pastu bole la jual kat schol aku tu (haha...berangan).schol aku tu, jual apa je la...smua laku. Baru-baru ni cikgu2 chineese kat schol aku suruh aku masak n jual kat dia orang....hahaha....ketawa besar aku,Dia orang tak tahu yg aku setiap hari berperang kat dapur gan si zafran ni. Kalau tak ada sibujang kecik aku ni takpe la....nak masak untuk makan sendiri pun kelam kabut dibuatnyer...
Jom kita tengok resepi cheese tart ni....layan...

Sumber: Rinnchan FP

BLUEBERRY CHEESE TART


Bahan-bahan:
Untuk doh pastri
250gm butter
80gm icing sugar
2 biji telur
440gm tepung gandum
1 teaspn esen vanila

cara membuatnya:
- Satukan semua bahan dan uli sehingga menjadi doh.
- Ambil sebahagian kecil doh dan tekankan dalam acuan tat.
- Cucuk-cucuk pastri menggunakan garpu dan bakar doh pastri selama 8-10 minit atau sehingga separuh masak pada suhu 175 darjah cel.
- Sementara itu sediakan bahan isian cheese.

Bahan Isian cheese:

250gm cream cheese
3/4 cwn gula icing
1 biji telur
1/2 cwn whipping cream
1 camca teh esen vanila
Blueberry filling secukupnya

cara membuatnya:
- Pukul cheese dan telur hingga sebati.
- Masukkan esen vanila dan telur dan whipping cream.
- Teruskan memukul adunan sehingga kelihatan berkrim.
- Tuangkan adunan secukupnya ke dalam pastri separuh masak tadi dan sudukan blueberry filling di tengah-tengahnya.
- Masukkan kembali ke dalam oven dan bakar selama 15-20 minit pada suhu 175 darj cel.
- Sejukkan sebelum dialih dari acuan dan diletak dalam papercup.

Tiada ulasan: